|
"Kivelän navetta"
|
Kivelän Hugon Fordia kutsuttiin aikanaan Kivelän navetaksi. Nimityksen alkuperä ei ole tiedossa. Olisiko se tullut siitä, kun auton koppi täysin palvelleena poistettiin käytöstä ja vietiin pellon laidalle lampaiden suojaksi? Vai oliko nimi jo aikaisempaa perua? Sitä ei tarina kerro. Vastaavanlainen "Ullavan navetta" liikkui maanteillä samoihin aikoihin, joten ehkäpä nimitykset oli annettu heti autojen tullessa käyttöön.
Hugon auto oli vuosimallia 1925 ja sillä ajettiin Kokkola-Kälviä väliä toripäivisin, kierrettiin Ruotsalonkin kautta. Auton sai myös tilauksesta. Sisälle mahtui 15 matkustajaa kopin laitoja kulkeville penkeille ja huippunopeus oli 40 km/h. Auto oli aikanaan maksanut 25.000 - 30.000 mk sen ajan rahaa. Se määrättiin myöhemmin viranomaisten taholta ajokieltoon huonojen jarrujen takia. Syytä olikin, sillä autossa oli vain pelkkä käsijarru. Vaihteita oli kaksi ja lisäksi pakki. Vaihteet vaihdettiin polkimella, jossa oli pykälät 1 ja 2 vaihteille, ja vaihdetta oli painettava jalalla koko ajan. Autossa oli magneettokäynnistys veivillä. Jos sattui, ettei autolla päässyt mäkeä ylös, onnistui mäen ylitys peruuttamalla. Bensansyöttö tapahtui niin, että peruuttamalla auto jaksoi kulkea.
|
|